Pole Position Weekly Vlog 11: Melyek a legfontosabb mérőszámok az e-mail marketingben?

Minden fejlődés alapja a mérés. Ma megnézzük, milyen mérőszámokkal kell feltétlenül foglalkoznod az email marketing esetében.

Üdvözöllek. Záborszky Mátyás vagyok, a Pole Position alapítója. Tizenhárom éve foglalkozom online marketinggel. A Mail Marketing Akadémiánkat azért hoztam létre, hogy megmutassam a hazai vállalkozóknak, hogyan tudják megtöbbszörözni bevételeiket az e-mail marketing segítségével.

Ha vállalkozó vagy, vagy esetleg vezető beosztásban dolgozol, akkor tisztában vagy a mérés fontosságával. Megfelelő mérőszámok nélkül lehetetlen megállapítani, hogy mi hatékony, és mi nem. Hogy mire érdemes energiát fordítani és pénzt költeni.

Marketingesek és vállalkozók körében már elég jól ismert a mondás, miszerint “A reklámokra költött összeg fele pénzkidobás, csak az a baj, hogy nem tudjuk melyik fele…” Szerencsére az online marketing világában már tudjuk. Feltéve persze,ha használjuk a megfelelő eszközöket.

Most elsősorban az email marketinghez szorosan köthető mérőszámokról szeretnék neked beszélni. Azonban az kétségtelen, hogy nem csak az e-mail szoftveredben lévő statisztikákkal kell foglalkoznod, ha valóban hatékony szeretnél lenni.

Az első fontos mérőpontod a feliratkozó oldaladon van. Ugye, ide valószínűleg hirdetéseken keresztül terelsz forgalmat. Vagyis jó lenne tudni, hogy a hirdetésekre költött pénzedből hány feliratkozód származik. Ezt kétféleképpen tudod nyomon követni. Az egyik, ha minden feliratkozási űrlapot megjelölsz az e-mail szoftveredben, például egy teggel, és így egyből látod, mennyi új feliratkozás jön melyik űrlapról. A kifinomultabb módszer, ha Google Analytics segítségével figyeled a feliratkozási oldaladra érkező forgalmat, majd célok létrehozásával megnézed, hogy hányan érkeznek meg a feliratkozás utáni köszönőoldalra.

A… mondjuk úgy másfeledik fontos mérőpontod az, hogy hányan erősítik meg a feliratkozást. Ez csak akkor érdekes számodra, ha úgynevezett dupla opt-in megoldást használsz. A Mailchimp például ezt meg is követeli.

A második mérőpontod már a levelek kiküldésénél van. Bármelyiket is használod, az e-mail szoftveredben biztos rendelkezésre áll kézbesítési statisztika. Ebben fogod megtalálni azt, hogy a listádon lévő emberekből hányan kapják meg valóban a leveleidet. Ez fontos, ugyanis törölnöd kell a hamis címeket a listádról, különben becsapnád saját magadat.

Gondold el, ha ezer feliratkozód van, és abból ötszáznak kézbesíthetetlen a leveled, a további mérőszámoknál ezer feliratkozóval fogsz számolni. Így pont feleannyira lesznek jók az eredményeid papíron, mint a valóságban. Hiszen, ötszáz ember eleve meg se kapta a leveledet.

A harmadik legfontosabb mutató a megnyitási arány. Vagyis, hogy hányan nyitják meg a leveleidet. Nem véletlenül nem mondom, hogy olvassák, mert az félrevezető lenne. Sajnos azt, hogy hányan olvassák végig a leveleidet, nehéz megmondani. Vannak már rá kísérleti, vagy félmegoldások néhány szoftverben, de egyelőre egyik sem túl megbízható.

A negyedik mérőszám az átkattintási arány. Azért előnyös, ha minden levélbe teszel valamilyen linket, mert tudod mérni, hány embert tudtál úgymond aktiválni. Ez nem azt jelenti, hogy a leveled önmagában nem lehet értékes. Vagy, hogy e-maileket hirdetési az felületként kell használnod, és kattintásmágnes szövegeket írnod. Csak azt, hogy ha lehet, valamilyen linket tegyél bele, amire van is értelme rákattintani. Blogcikkeknél bevált módszer, hogy a cikk egy részét beleteszed a levélbe, majd a linkre kattintva olvasható tovább a tartalom.

Az e-mail marketinghez köthető alap mérőszámok ennyiben gyakorlatilag ki is merülnek. De azért mindenképp meg kell említenem még két dolgot. Az egyik az, hogyha van valami konkrét lépés, amit szeretnél, hogy megtegyenek a feliratkozóid, akkor azt mérd is! Például, ha vásárlásra buzdítod őket, akkor mérd meg, hogy hányan vásároltak.

Az adatokból könnyen faraghatsz úgynevezett konverziós mutatókat. Például, hogy a feliratkozók közül hányan vásároltak. Vagy, hogy a levelet megnyitók közül hányan vásároltak. De persze ugyanezt az átkattintókkal is ki lehet számolni. Ezek igazából egyszerű viszonyszámok, azonban ezek a kulcsai annak, hogy folyamatosan tudd figyelni az online marketinged hatékonyságát.

A másik, hogyha bármit ÁBÉ tesztelsz, akár csak a leveled tárgymezőjébe kerülő szövegeket, már akkor is figyeld a statisztikákat és vonj le általános következtetéseket. Például, hogy nálad a rövidebb vagy hosszabb tárgyak jobban vagy rosszabbul működnek.

Tehát még egyszer akkor, összefoglalva a legfontosabb mérőszámok. Egy. A feliratkozók száma, valamint a megerősített feliratkozók száma, ha dupla opt-int használsz. Kettő. Azon feliratkozóid száma, akik valóban meg is kapják a leveleidet. Három. A leveleid megnyitási aránya. Négy. Az átkattintási arány, ha tettél linket a leveledbe. És ötödikként megemlíthetjük a konverziót, tehát például egy vásárlást, vagy ajánlatkérést, ha éppen erre akarod buzdítani a feliratkozóidat.

Mára köszönöm figyelmedet, remélem hasznosnak találtad az elhangzottakat. Ha kérdésed lenne, írj nekem bátran a hello@poleposition.hu címre.

A következő videómra pontosan egy hét múlva számíthatsz. Ha szeretnéd, hogy szóljak, amikor feltöltöm, akkor iratkozz fel a listámra a poleposition.hu oldalon. Ígérem, tőlem soha nem fogsz kéretlen levelet kapni. Jó listaépítést és profitban gazdag hetet kívánok!

Szerző PolePosition

Tobábbi bejegyzés PolePosition

Komment