Pole Position Weekly Vlog 15: Mi a baj a vásárolt vagy bérelt adatbázisokkal?

A trükközők a vásárolt listákkal házalnak. Nagyobb cégek és szolgáltatók bérelt listát akarnak eladni. Szerintem pedig csak a saját lista építésével jársz igazán jól. Ma elmondom, hogy miért!

Üdvözöllek. Záborszky Mátyás vagyok, a Pole Position alapítója. Tizenhárom éve foglalkozom online marketinggel. A Mail Marketing Akadémiánkat azért hoztam létre, hogy megmutassam a hazai vállalkozóknak, hogyan tudják megtöbbszörözni bevételeiket az e-mail marketing segítségével.

Öntsünk tiszta vizet a pohárba! A vásárolt lista az, amikor te valamilyen adatbázis formájában kézhez kapod bizonyos emberek vagy cégek e-mail címeit. Általában ezekhez egyéb adatok is társulnak, legalább az adott címhez tartozó név vagy megszólítás formájában. Bérelt listának azt szoktuk hívni, amikor egy céget megbízol azzal, hogy a te előre megírt leveledet küldje ki saját listájának.

A kettő között azonban van egy lényeges különbség. A vásárolt lista esetében a jogi felelősség téged terhel a kiküldést illetően. Vagyis, ha valaki a megvásárolt adatbázisból bejelentést tesz az illetékes hatóságnál, hogy ő kéretlenül kapott tőled levelet, akkor ezért neked kell kifizetni az esetleges büntetést.

A magánszemélyek adataival kereskedni eleve nem legális, csak céges e-mail címekből álló adatbázissal. Azonban legyen ember a talpán, aki egyesével ellenőríz egy több ezer címből álló listát magánszemélyek után kutatva. Más részről, attól, hogy egy e-mail cím végén egy cégnév szerepel, még nem biztos, hogy az céges e-mail cím. Ez egy jogilag ingoványos terület, ezért könnyen megütheted a bokádat vele.

A bérelt lista esetében ez nem probléma, mert a jogi felelősség a kiküldőd terheli. Vagyis a céget, akit megbíztál üzeneted eljuttatásával egy bizonyos listának. A bérelt listák további előnye, hogy ezekben általában remekül lehet szűrni. Tehát, jól be tudod lőni a célcsoportodat különböző ismérvek alapján. Például férfiak vagy nők, budapestiek vagy esetleg debreceniek, satöbbi.

De én mégis azt mondom, hogy csak a saját lista éri meg igazán. Egyszerűen gondolj bele, hogy te hányszor vásároltál már annak hatására, hogy kaptál egy ismeretlen ajánlatot egy ismert feladótól. Lehet, hogy a bérelt listára küldött direkt levelekkel tudsz néhány eladást generálni. Hosszútávon ugyanakkor az a kifizetődő, ha saját listát építesz. A feliratkozóidnak pedig értéket adsz és építed velük a kapcsolatot. Csak így számíthatsz rá, hogy tényleg jelentős bevételre teszel szert az e-mail marketinggel.

Nem véletlen, hogy a világ vezető marketing szakemberei nem győzik eléggé hangsúlyozni a saját lista fontosságát. A számos előnyén túl a saját lista mellett van egy megdönthetetlen érv a bérelt listákkal szemben. Ha valaki más küld ki neked saját listájára az üzeneteket, akkor annyiszor fizetsz, ahány kiküldést megvásárolsz.

Míg, ha a saját listádat építed, és egy modern szoftvert használsz mint a Mailchimp vagy az ActiveCampaign, akkor végtelen számú kiküldést csinálhatsz egy fix havidíjért.

Ha pedig esetleg megnő a szolgáltatás díja, letöltöd az adatbázisodat és továbbállsz egy másikhoz.

Egy másik hasonlattal élve azt mondhatnám, hogy a bérelt lista olyan mintha Facebookon vagy Adwords-ön hirdetnél. Hiszen a cég, akivel szerződést kötsz sem csinál mást, mint pénzt kér a közvetítői szerepéért. Még ha saját listád van, akkor nincs közvetítő, aki levámolna téged.

Ebben a kontextusban egy tippet azért tudok adni a bérelt listák kapcsán. Ha belemegy egy cég, akkor használd ugyanarra a bérelhető listáikat, mint a hirdetéseket. Hogy feliratkoztasd az embereket a saját listádra.

Remélem már látod a saját lista abszolút fontosságát. Ha mégsem egyértelmű valami a téma kapcsán, mindenképp küldj e-mailt nekem a hello@poleposition.hu címre, mert nagyon fontos számomra, hogy ezekkel a különbségekkel minden vállalkozó és szakember tisztában legyen.

Legközelebbi videómban arról lesz, hogyan kerülheted el, hogy a levelid a SPAM mappában végezzék. A levélszemét egyébként még egy remek érv a vásárolt listákkal szemben. Erről is bővebben szót ejtek majd a következő alkalommal.

A következő videómra pontosan egy hét múlva számíthatsz. Ha szeretnéd, hogy szóljak amikor feltöltöm, akkor iratkozz fel a listámra a poleposition.hu oldalon. Jó listaépítést és profitban gazdag hetet kívánok!

Szerző PolePosition

Tobábbi bejegyzés PolePosition

Komment