Pole Position Weekly Vlog 9: Miért többszörözi meg egy látogatód értékét, ha feliratod a listádra?

Hogyan többszörözi meg egy látogatód értékét, ha feliratod a listádra? Vagyis hogyan lesz ablakon kidobott pénz a hirdetésed, ha nem az az elsődleges célod, hogy a látogatóid feliratkozzanak. Ma ezzel a kérdéssel foglalkozunk!

Üdvözöllek. Záborszky Mátyás vagyok, a Pole Position alapítója. Tizenhárom éve foglalkozom online marketinggel. A Mail Marketing Akadémiánkat azért hoztam létre, hogy megmutassam a hazai vállalkozóknak, hogyan tudják megtöbbszörözni bevételeiket az e-mail marketing segítségével.

Sosem értettem igazán azokat a vállalkozókat, akik több millió forint veszteség, és több ezer látogató elvesztése után sem értik meg, hogy ezt kizárólag saját maguknak köszönhetik. De had fejtsem ezt ki egy kicsit jobban neked.

Alapvetően… vagy inkább úgy mondom, hogy a legtöbben azt mondják három típusú forgalom létezik. Az egyik amiért fizetsz, ilyen a Google Adwords vagy a Facebook hirdetések. A másik, amit úgymond kiérdemelsz, vagyis amikor az emberek megosztják egy tartalmadat, vagy a keresőkből és közösségi oldalakról átkattint valaki a weboldaladra. A harmadik pedig az, amit gyakorlatilag birtokolsz. Vagyis az a forgalom, ami közvetlenül a te felületedre érkezik, és ami a tulajdonodban van. Ilyen például a weboldalad.

Az előbb azért javítottam ki magam, és mondtam, hogy a legtöbben azt mondják, mert valójában ezek a kategóriák manapság már abszolút nem olyan jól körülhatárolhatók. Főképp a fizetett forgalmi források, és az úgynevezett kiérdemelt források. Ennek az az egyszerű oka, hogy lehet, hogy közvetlenül nem fizetsz a látogatókért például ha a facebook oldaladról kattintanak át, vagy a keresőben találnak rád, de közvetve igen. Ha keresőoptimalizálsz, vagy tartalmat publikálsz a közösségi médiában, az ugyanúgy elveszi az idődet, és ezáltal a pénzedet is. Ez is egy ráfordítás.

Na most ahhoz, hogy el tudj adni bármit az interneten vagy annak segítségével, biztosan szükséged lesz látogatókra, akiknek meg tudod mutatni az ajánlatodat. Ezért szeretem én inkább úgy megkülönböztetni az egyes forgalmi forrásokat, hogy ki diktálja a játékszabályait. És úgy sorrendbe állítani őket, hogy melyik esetében mennyi az egy látogatóra eső költségem. Akár legyen az fizetett hirdetés, akár a tartalom gyártás költsége a keresők számára.

A weboldalamon megjelenő tartalmak játékszabályait én diktálom, mert azt csinálok vele, amit akarok. Azonban ez már nem igaz sem a közösségi csatornáimra, tehát például a Youtube-ra vagy a Facebook-ra, sem pedig a Google keresőjére. Ott ők diktálják a szabályokat, ők állapítják meg, mikor és mennyiért kaphatok meg egy látogatót. A kattintás alapú hirdetéseknél ez viszonylag jól kalkulálható, a többi említett felületen gyakorlatilag előre megírt algoritmusokon múlik, amik úgy szabályozzák az elérésemet, ahogy azt mások kitalálták.

Ha figyeltél, kitalálhattad hova akarok kilyukadni. A fizetett hirdetés pénzbe kerül, a kiérdemelt forgalom pedig bizonytalan és jelentős költségekbe kerülhet. Az egyetlen forgalom és felület amit én kontrollálok az, ami az én birtokomban van. Tehát ezt az utóbbi kategóriát érdemes növelnem egy jól látogatott weboldallal… vagy egy listával. Onnantól, hogy valaki a listámra került, bárhonnan is érkezett, gyakorlatilag átkerült egy olyan kategóriába, aminek a szabályait nagyrészt én diktálom, és az egységnyi elérésem költsége gyakorlatilag fillérekre zuhan, még akkor is, ha belekalkulálom az időmet.

Tehát egy fizetett hirdetés esetében ha valaki kattint, majd nem vásárol, ismét fizetek, hogy megint kattintson. Egy Facebook oldal esetében ha valaki kattint egy tartalmam hatására, és nem vásárol, újra meghúzhatom a kart, és reménykedhetek, hogy ezúttal ismét eljut hozzá az üzenetem, és hátha másodjára tényleg vásárol.

Azonban ha feliratkoztattam a listámra, onnantól az e-mail szoftver havidíján túl annyiszor és annyit üzenetet küldök neki, amennyit csak akarok. És biztos az is, hogy célba ér az üzenetem. Az más kérdés, hogy megnyitja-e, ezért mondtam, hogy a többihez képest a leginkább kontrollálható forgalmi forrás.

És a legrosszabb nem is ez az egészben. Az egy dolog, ha fizetni kell, mert úgy alakítom az árazásomat, hogy megérje a költség. Az egy másik dolog, hogy a véletlenszerűen érkező forgalom megéri-e az energiát és az időt, de ezt is ki tudom számolni. Maximum abbahagyom, ha ráfizetés. Amit viszont biztosra vehetek, hogy bármikor megváltoztathatják a játékszabályokat, mert az ő játékukat játszom. A Facebook oldalam nem az enyém, hanem a Facebook-é. A keresőből érkező forgalomra semmi ráhatásom nincs, csak az algoritmus számára ideális tartalmat tudok csinálni. Ha holnap már más az ideális tartalom, akkor simán elbukhatom akár az onnan érkező látogatóim jelentős részét. Azonban ha van egy listám, és azon kialakul egy átlagos konverziós arány, akkor onnantól egy sokkal kiszámíthatóbb és kontrollálhatóbb modellel van dolgom.

Csak gondolj bele, hogy ha a látogatóidnak néhány, elenyésző százaléka vásárol, akkor mennyi lesz egy látogatód értéke. És mennyi lesz akkor, ha több tíz százalékuk feliratkozik, majd utána fillérekért tudsz nekik üzenni, hogy meggyőződ őket a vásárlásról. A látogatód értékét úgy tudod kiszámolni, hogy megméred bizonyos mennyiségű látogató mekkora bevételt vagy profitot hoz a konyhára, majd egyszerűen visszaosztod az összeget a látogatók számával. Számólógéphez sem kell nyúlni ahhoz, hogy rájöjj, ha minden látogatóért fizetned kell, akkor biztosan rosszabb lesz ez az érték, mintha tudsz kvázi ingyen is látogatót szerezni az e-mail listádról.

Egy szó mint száz, ne függj olyan platformoktól, amire semmi ráhatásod nincsen. Mindig tereld az embereket olyan helyekre, amit birtokolsz, és ahol a lehető legkevésbé függ az elérésed, és ezáltal a bevételed másoktól. Ezért legyen az a célod, hogy előszőr feliratod az embereket a listádra, majd ott többször üzenve próbálod őket rávenni, hogy vásároljanak. Amint a listádon van, már nem kell újra fizetned, hogy kommunikálj felé. De természetesen az is fontos, hogy mind a fizetett, mind a kiérdemelt látogatóidat több helyről szerezd, hogy ne függj egyetlen platformtól. Vagy, ahogy mi szoktuk mondani: minden forgalmi forrást ki kell használni, hogy minél több embert feliratkoztathassunk a listánkra.

Remélem hasznosnak találtad a mai videómat. A következő alkalommal arról lesz szó, hogyha aktívan üzensz a feliratkozóidnak, akkor hogyan állíts fel sorrendet a feladatok között. Vagyis, hogyan határozd meg, hogy milyen levelekre érdemes időt fordítanod.

A következő videómra pontosan egy hét múlva számíthatsz. Ha szeretnéd, hogy szóljak amikor feltöltöm, akkor iratkozz fel a listámra a poleposition.hu oldalon. Ígérem, tőlem soha nem fogsz kéretlen levelet kapni. Jó listaépítést és profitban gazdag hetet kívánok!

 

Szerző PolePosition

Tobábbi bejegyzés PolePosition

Komment